Katso kuvat uutuudesta – Toyota esitteli viime hetkillä parannellun urheiluautonsa GR 86:n

Toyota sanoo, että nyt esitelty GR 86 on yhä prototyyppivaiheessa. Auton uskotaan kuitenkin menevän tuotantolinjalle ilman muutoksia. Toyota

Timo Nieminen

Toyota on julkistanut uuden GR 86 -urheiluautonsa. Näyttävästi lehdistölle markkinoitu yhteisjulkistus Subarun kanssa oli erikoinen näytelmä siinä mielessä, että Subarulla ei ollut tuoda lehdistötilaisuuteen mitään uutta tarjolle. Sen "uutuus" oli noin viisi kuukautta sitten julkistettu GR 86:n sisarmalli Subaru BRZ.

Toyota GR 86 joka tapauksessa on uusi ja esitteleminen arvoinen. Sporttimallin julkistusta oli lykätty, koska Toyotan johto halusi autoon viime hetkellä joitakin muutoksia.

Edelliseen Toyotan 86-urheiluautoon verrattuna GR 86 on voimakkaampi, nopeammin kiihtyvä ja kevyempi.

Entinen 2,0-litrainen moottori korvautuu 2,4 litran nelisylinterisellä moottorilla, joka edelleen on vapaasti hengittävä. Se tuottaa 232 hevosvoimaa ja 250 newtonmetrin väännön. Nollasta sataan GR 86 ehtii 6,3 sekunnissa.

Toyota GR 86 ja Subaru BRZ ovat yhtiöiden yhteisen suunnittelun tuloksena syntyneitä sisarmalleja, mutta perhepotrerissa niissä on helppo havaita eroja. Toyota on halunnut autostaan aggressiivisemman oloisen, mikä näkyy esimerkiksi keulan muotoilussa.

GR 86 on kolmas Gazoo Racing -tunnusta kantava Toyotan malli. Urheilullisuudesta kertovan GR:n ovat malliversioihinsa aiemmin saaneet Supra ja Yaris – lisää geeärrää on tiettävästi tulossa.

Toyota sanoo, että GR 86 on perinyt samat tavoitteet, joihin japanilaisvalmistaja pyrki vuonna 2012 julkistetulla GT86-mallilla. Käytännössä siis urheilulliseen ajamisen nautintoon. GT86-versiota valmistettiin ja myytiin noin 200 000 kappaletta.

Toyotan mukaan 1 270 kiloa painava GR 86 on kevyin koskaan sarjatuotantona valmistettu 4-paikkainen sportticoupé. Lähes kaikissa rakenteissa on käytetty kevyimpiä mahdollisia materiaaleja kuitenkaan turvallisuudesta tinkimättä.

Takavetoinen auto on 4 265 millimetriä pitkä ja 1 310 millimetriä korkea.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut