Tässä se vihdoin on – Mercedes-Benz esitteli 1000 kilometrin toimintamatkan sähköautonsa

Mercedes-Benz esitteli maanantai-iltana konseptimallinsa eli koeautonsa Vision EQXX:n, jonka saksalaisvalmistaja sanoo siirtävän sähköautoilun suorituskyvyn rajat uusiin ulottuvuuksiin.

Auton kulutus on alle 10 kilowattituntia sadalla kilometrillä, Se merkitsee käytännössä tuhannen kilometrin toimintamatkaa, sillä auton ajoakuston nettokapasiteetti on 100 kilowattituntia.

Suuresta kapasiteetistaan huolimatta akku on 50 prosenttia pienempikokoinen ja 30 prosenttia kevyempi kuin esimerkiksi uudessa Mercedes-Benz EQS:ssä.

– Vision EQXX -projekti käynnistyi vasta 1,5 vuotta sitten, mutta se johti nopeasti kaikkien aikojen tehokkaimman Mercedes-Benz-mallin syntymiseen, Mercedes-Benzin pääjohtaja Ola Källenius sanoi.

Vision EQXX:in ilmanvastusta kuvaava cd-arvo on vain 0,17. Katto on päällystetty ultraohuilla aurinkopaneeleilla, jotka tuovat autolle jopa 25 lisäkilometriä akkulatausten välillä.

Monia Vision EQXX:n ominaispiirteitä tulee Mercedes-Benzin tuotantomalleihin. Yksi niistä on seuraavan sukupolven MMA-perusrakenne (Mercedes-Benz Modular Architecture), joka on kehitetty pieniä ja keskikokoluokan automalleja varten.

Sisä- ja ulkomuotoilultaan konseptimalli edustaa tuttua Mercedes-Benzin filosofiaa. Sisätilaa hallitsee koko kojelaudan levyinen yksiosainen monitoiminäyttö. Matkustamossa ei ole käytetty lainkaan eläinperäisiä materiaaleja. Ovenkahvat on valmistettu lujasta, luonnonsilkin kaltaisesta mutta vegaanisesta AMsilk´s Biosteel -kuidusta. Verhoilumateriaaleina hyödynnetään nahkaa muistuttavia, mutta vegaanisia Mylo- ja Deserttex-materiaaleja, joiden raaka-aineet ovat peräisin muun muassa luonnonsienien juuristosta sekä kaktuskasveista. Lattiamatot ovat 100-prosenttista uusiutuvaa bambukuitua.

Tekstiileissä ja Dinamica-verhoilumateriaalissa on hyödynnetty kierrätysmuovimateriaalia, jonka raaka-ainetta valmistetaan käytetyistä PET-muovipulloista.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut