Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Toyotalta hämmentävä keksintö – japanilaisjätti hakee patenttia sähköauton manuaalivaihteistolle

Tästä patenttihakemuksesta tulee luvalla sanoen ristiriitainen olo. Toyota on hakenut patentin uudelle järjestelmälle, joka ei paranna autojen ominaisuuksia. Japanilaisjätti on askarrellut monimutkaisen ratkaisun, johon oikeastaan seuraavaksi pitäisi kehitellä sopiva ongelma.

Kyseessä on sähköautoon sijoitettava "simuloitu manuaalivaihteisto". Toisin sanoen Toyota on kehittänyt järjestelmän, joka tuo sähköauton kuljettajalle tunteen vaihteiden vaihtamisesta. Toyota uskoo keksintönsä madaltavan kynnystä sähköautoiluun niille autoilun harrastajille, joille manuaalivaihteiden käyttäminen on polttomoottorisissa autoissa ollut olennainen osa ajamisen nautintoa.

Toyota sanoo patenttihakemuksessa järjestelmän käyttävän valevaihteenvalitsinta ja valekytkinpoljinta sekä tietokoneohjelmistoa, joka säätelee sähkömoottorin välittämän suorituskyvyn määrää.

Näin esimerkiksi "ykkösvaihde" tarjoaa suuren väännön, mutta rajoittaa ajonopeuden tiettyyn maksimiin. Järjestelmän on vaihdettava "kakkosvaihteelle" edetäkseen seuraavalle ajonopeuden portaalle ja niin edelleen "kuutosvaihteeseen" saakka.

Nykyisten sähköautojen moottorithan eroavat sähköautoista siinä, että niissä on käytännössä vain yksi vaihde, joka riittää kaikissa ajotilanteissa. Monien mielestä se on yksi sähköauton suurimpia etuja polttomoottorisiin autoihin verrattuna.

Toyota on lisännyt patentoimansa järjestelmän todentuntuisuutta siten, että kuljettaja tuntee "vaihtamisen" värinän jonkinlaisessa valepolkimessa.

Toyotan englanninkielisessä patenttihakemuksessa on niin monta pseudo-sanaa (= muka, näennäinen), että se lukiessa väistämättä vähän naurattaa.

Kaikesta idean näennäisyydestä huolimatta Toyota ansaistee sähköauton "manuaalivaihteiston" kehittelystä myös kiitoksen. Jos autonvalmistaja tekee näin suuria ponnistuksia täyttääkseen edes osittain todellisten ajonautiskelijoiden jonkin tarpeen, se ei voi olla pelkästään hakoteillä eikä ainakaan nopeiden taloudellisten tuottojen jahdissa.