Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Toyotalta yllättävä vaihtoehto uusille sähköautoille – takavetoinen 80-luvun AE86-malli esiteltiin uusina versioina

Koska takavetoinen AE86 GT coupe -urheilumalli ei ollut Toyotan suuri myyntivaltti tai muutoinkaan malliston helmiä, se jäi 1980-luvun puolivälissä jonkinlaiseksi Corollan hauskaksi sivuraiteeksi. Toyota AE86 oli suosittu harrasteauto etenkin Toyotan kotimaassa Japanissa.

Juuri avautuneessa Tokion autonäyttelyssä Toyota kuitenkin yllätti ja toi AE86:n takaisin valokeilaan. Eikä japanilaisvalmistaja tehnyt mallin paluuta ihan vasemmalla kädellä: autosta ovat esillä konseptiversiot AE86 H2 ja AE86 BEV. Koemallien nimet jo kertovat, mistä on kysymys. Toinen on vetyauto ja toinen "perinteinen" täyssähköinen.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda totesi lehdistölle, että koemallien taustalla on uusi ajattelutapa.

– Autonvalmistajat puhuvat mallistojensa sähköistämisestä vuoteen 2030 tai 2040 mennessä. Totuus kuitenkin on, että pelkästään uusia täyssähköisiä automalleja myymällä ei nollapäästöisyys liikkumisessa ole saavutettavissa edes vuonna 2050. Siksi Toyota etsii tapoja, joilla jo käytössä olevien henkilöautojen voimalinjan voi muuttaa.

– Nyt esitellyt AE86-versiot ovat viesti ikääntyneitä, mutta itselleen rakkaita autoyksilöitä omistaville. Ja viesti on tietysti se, että vanhan Toyotansa voi muuttaa hiilineutraaliksi, sanoi Toyoda.

AE86 H2 -konseptiautossa on kaksi vetysäiliötä. Tekniikka on lainattu Toyota Mirai -vetyautosta.

AE86 BEV eli täyssähköinen konsepti on saanut akkuteknologiansa hieman muokattuna Toyotan uudesta Prius-hybridistä ja moottorinsa Tundra-mallista. Ajoakun energiasisältö on vain 13,6 kilowattituntia, joten kyseessä todella on koemalli eikä käyttöauto.

Nykyaikaistetuista AE86-versioista voi olla mitä mieltä tahansa, mutta Toyotan halu edistää voimalinjojen muunnoksia jo olemassa olevissa autoissa on ehdottoman kannatettava idea.