Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"180 asteen käännös" – tulevien Audien suunnittelu alkaa siitä, mikä aiemmin tehtiin viimeisenä

Audi esitteli viime viikolla Activesphere-konseptiautonsa. Se on neliovinen ja coupéhenkinen maasturi, johon monien koemallien tavoin on istutettu häpeämättömän paljon epärealistisia piirteitä ja teknologiaa. Mutta tuotantolinjalle ei Activesphere ole tunkemassakaan, vaan se on neljäs Audin villeimpiä ideoita esittelevä sphere-konsepti (aiemmin Skysphere, Grandsphere ja Urbansphere).

Sphere-konseptiperheen esittely saa lisäselvityksen, kun lukee Audin muotoilujohtajan Marc Lichten haastattelua Top Gear -autolehdestä. Lichte kertoo Audin suunnitelmista sellaisia suuntauksia, joita ei viime torstain tilaisuudessa paljastettu.

– Aiemmin uuden automallin suunnitteluprosessi oli aina samanlainen. Aluksi päätimme voimalinjan vaihtoehdot ja alustarakenteen. Sitten keskustelimme myynti- ja markkinointisaston kanssa, minkä tyyppisellä autolla olisi eniten kysyntää. Sen jälkeen suunnittelimme auton ulkomuodot ja viimeisenä sisäratkaisut.

– Tulevaisuudessa kaikki toimii toisin päin. Auton sisätilojen suunnittelu priorisoidaan kaiken muun edelle. Siitä tulee uusien automallien kivijalka. Aloitamme kysymyksellä, mitä ihminen auton sisällä todella tarvitsee ja haluaa. Tuotekehittelyssä tehdään 180 asteen käännös, sanoo Lichte.

Top Gear kysyi muotoilujohtajalta, miksi autosuunnittelua ei ole aloitettu jo kauan sitten sisäratkaisuista.

– Ollakseni rehellinen, en todellakaan osaa vastata tuohon, totesi Lichte.