Huhtikuun alussa Toyota-konsernin pääjohtajana aloittava Koji Sato esittäytyi maanantaina tiedotustilaisuudessa medialle ja sidosryhmille. Koji Saton nimityksen arveltiin olevan lähtölaukaus Toyotan omistamien merkkien vauhdikkaalle täyssähköistymiselle. Se kävi nopeasti todeksi myös itse tilaisuudessa.
– Tuottaaksemme kiinnostavia täyssähköisiä autoja useammille asiakkaille, meidän on modernisoitava autojemme rakennetta. Sähköautot ensin -ajattelun mukana meidän on myös muutettava tapamme tehdä bisnestä, ja tämä koskee kaikkea tuotannosta myyntiin ja huoltoihin.
– Lexus on tämän muutoksen suunnannäyttäjä, sanoi Koji Sato.
Koji Saton mukaan "aika on nyt oikea" täyssähköautojen tuotannon nostamisessa konsernissa eturintamaan.
Uusi pääjohtaja korosti kuitenkin, ettei Toyota-konserni ole hylkäämässä muita voimanlähteitä täyssähköisyyttä painottaessaan.
– Diversifikaatio (= hajauttaminen, monipuolistaminen) on yksi tulevaisuuden avainsanoista. Näin pelkästään jo siksi, että liikkuminen sähköistyy eri puolilla maailmaa aivan eri tahdissa. Olemme suuri ja globaali yhtiö, joten voimme tarjota jokaiselle alueelle juuri sen tarvitsemia tuotteita.
Koji Sato oli linjauksissaan pitkälti edeltäjänsä Akio Toyodan jalanjäljillä. Sähköistämisen nopeuttaminen ja Lexuksen aseman korostaminen ovat näkyvimmät muutokset, mutta jälkimmäistäkin saattoi entiseltä Lexus-pomolta odottaa.
Lexus on Koji Saton mukaan Euroopassa täyssähköinen brändi vuonna 2030. Yksi Lexus-malleista on silloin sähköinen hyperauto.