Uudenmaan rajojen sulkeminen näytti rajoittaneen tehokkaasti liikennettä muualle Suomeen, ilmenee mobiilidatasta

Uudeltamaalta lähti lauantain aikana pois noin 15 000 ihmistä sen jälkeen, kun valtiojohto päätti Uudenmaan eristämisestä muusta Suomesta, ilmenee Telian mobiilidatasta. Vapaa-ajan matkustamista koskevat liikkumisen rajoitukset tulivat voimaan perjantain ja lauantain välisenä yönä.

Valtiojohdon tarkoituksena on rajoittaa liikennettä siksi, etteivät Uudeltamaalta muualle maahan liikkuvat veisi virusta muihin osiin maata. Syynä on se, että koronaviruksen aiheuttama covid 19 -epidemia on Uudellamaalla muita maakuntia edellä.

Valtioneuvosto perusteli ihmisten liikkumisvapauteen kajoavia poikkeuksellisia toimia arviolla siitä, kuinka tehokkaasti Uudenmaan sulkeminen estää ihmisten liikkumista muualle. Arvio kuului seuraavasti:

– Esitetyllä liikkumisen rajoitustoimenpiteellä (Uudenmaan sulkeminen) henkilöiden liikkuminen supistuu (normaalitilanteesta) noin 10 prosenttiin. Henkilömäärän liikkuminen vähenisi näin ollen 22 000 henkilöön vuorokaudessa.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.