Mielenterveyden ongelmista tullut yleisin syy työkyvyyttömyyteen
Mielenterveyden sairaudet ovat nousseet ensimmäistä kertaa yleisimmäksi syyksi, miksi ihmiset joutuvat jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle, kertoo Eläketurvakeskus.
Aiemmin työkyvyttömyyseläkkeistä suurin osa on ollut seurausta tuki- ja liikuntaelinsairauksista.
Mielenterveyssyistä myönnettyjen eläkkeiden määrä nousi selvään nousuun vuonna 2016. Erityisesti nuorten ja lähellä eläkeikää olevien naisten masennusdiagnoosit ovat yleistyneet.
Viime vuonna työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyi kaikkiaan 20 300 ihmistä, hieman useampi kuin edellisvuonna. Heistä 33 prosenttia sai eläkkeen mielenterveysperusteilla, kun tuki- ja liikuntaelinten sairaudet olivat syynä 31 prosentissa tapauksista.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.