Niinistön isännöimissä Kultaranta-keskusteluissa framilla oli EU – Marinin mukaan jokaisen jäsenmaan on kyettävä tulemaan vastaan

Presidentti Sauli Niinistön isännöimiä perinteisiä Kultaranta-keskusteluita käytiin tänä vuonna poikkeuksellisissa olosuhteissa. Keskustelijat eivät olleet kokoontuneet Kultarantaan, vaan kohtasivat toisensa Ylen tiloissa Pasilassa turvaväleistä huolehtien.

Keskustelujen aiheena oli koronapandemian jälkeinen aika. Suorassa lähetyksessä pureuduttiin kysymyksiin siitä, kuinka koko maailma, Euroopan unioni ja kansalaiset sopeutuvat koronan mukanaan tuomiin muutoksiin.

Keskustelu huipentui Niinistön, pääministeri Sanna Marinin (sd.) ja eduskunnan puhemiehen Matti Vanhasen pohdintoihin siitä, miten maailma makaa akuutin kriisin jälkeen. Isoon rooliin keskustelussa nousi EU.

Kansalaiset saivat lähettää keskusteluihin omia kysymyksiään. Kansalaisia kiinnosti erityisesti EU:n selviytyminen kriisistä. Ranska ja Saksa ovat hiljattain ehdottaneet 500 miljardin euron elpymisrahastoa EU-budjetin yhteyteen talouden uudelleenkäynnistämiseksi. Jäsenmailla on ollut hyvin erilaisia näkemyksiä asiasta.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.