Rakentamista on pystytty jatkamaan kohtuullisen normaalisti korona-aikana – rakennuslupien supistuminen enteilee heikompia aikoja

Rakentamista on pystytty jatkamaan kohtuullisen normaalisti koronatilanteesta huolimatta, kertoo Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell. Epävarmuutta kuitenkin on.

– Tärkeätä on, että julkinen rakentaminen pidetään liikkeellä. Julkinen rakentaminen elvyttää monella tavalla, Randell painottaa.

Tilastokeskuksen mukaan uusia rakennuslupia myönnettiin maalis-toukokuussa 28 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Randellin mukaan rakennuslupien supistuminen näkyy myöhemmin rakennusaloituksissa.

Tiistaina osavuosituloksensa julkaisseen rakennusyhtiö YIT :n toimitusjohtajan Kari Kauniskankaan mukaan asuntoaloitukset jatkuivat hyvällä tasolla huhti-kesäkuussa. Myynti kuluttajille notkahti huhtikuussa selvästi, mutta kysynnän palautuminen huhtikuun jälkeen on ollut rohkaisevaa.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.