"Ylöspäin pitää kiireellä lähteä, kun savukin nousee perässä" – kilometrin syvyydessä syttynyt nosturi tuprutti savua kultakaivoksen tunneleihin ja koko kaivos evakuoitiin
Kittilän kultakaivos on evakuoitu maan alla syttyneen tulipalon vuoksi, kertoo Lapin pelastuslaitos.
Kanadalaisyhtiö Agnico Eaglen kultakaivoksella syttyi noin kilometrin syvyydessä, tunnelissa palo suuren nosturin jarrujärjestelmässä. Pelastuslaitos kertoi aamuyöllä ennen kello kahta, että tulipalo on sammutettu. Palo muodosti kuitenkin savua maanalaisiin tunneleihin.
Kaivoksen pelastusryhmä, pelastuslaitos ja ensihoito ovat tarkistaneet kaivoksen tilat ja henkilöstön kunnon. Pelastuslaitoksen mukaan henkilövahingoilta vältyttiin.
Maan alla syttynyt tulipalo olisi voinut kuitenkin aiheuttaa varsin merkittävänkin vaaratilanteen, arvioi Lapin pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Lauri Manninen STT:lle kahden aikaan aamulla.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.