Oikeuskansleri selittää: Hallituksen esitys liikkumisrajoituksista oli tärkeää saattaa eduskunnan käsittelyyn "tautitilanteen johdosta"

Oikeuskansleri Tuomas Pöysti sanoo tehneensä kokonaisarvion, jonka mukaan "tautitilanteen johdosta" oli tärkeää ja tarpeellista saattaa hallituksen esitys liikkumisrajoituksista eduskunnan käsittelyyn. Hän oli arvioinut myös, että ehdotetun sääntelyn perusratkaisu olisi voinut olla tässä tilanteessa hyväksyttävä sekä täyttää välttämättömyyden ja oikeasuhtaisuuden vaatimukset.

– Sääntelyn oikeasuhtaisuutta ja täsmällisyyttä arvioitiin voitavan tarvittaessa parantaa vielä eduskunnassa, Pöysti sanoi keskiviikkoiltana Uutissuomalaiselle sähköpostitse.

Hallitus perui esityksensä liikkumisvapauden ja lähikontaktien väliaikaisesta rajoittamisesta keskiviikkona illalla. Aiemmin päivällä eduskunnan perustuslakivaliokunta totesi yksimielisesti, että esitys ei ole perusratkaisultaan perustuslainmukainen ja sääntely tulee laatia toisin. Valiokunnan mukaan ongelmallisinta on, että pääsääntönä olisi kaiken liikkumisen kieltäminen, ja ongelmallisuutta korostaa tulkinnanvaraisuus.

Tilanne herättää kysymyksen muun muassa siitä, miten hallituksen esitys voi mennä noin pahasti pieleen, kun prosessia on ollut valvomassa toinen ylimmistä laillisuusvalvojista eli oikeuskansleri.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.