Oikeuskansleri: Liikkumisrajoituksia olisi kannattanut valmistella julkisemmin ja tehdä aiemmin yhteistyötä oikeusministeriön kanssa – myös sisäministeriö pidettiin pimennossa ennen viime hetkiä
Oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan esitystä liikkumisrajoituksista olisi kannattanut valmistella avoimemmin. Hänelle ei ole vielä selvinnyt, miksi pääministeri Sanna Marinin (sd.) johtama valtioneuvoston kanslia (VNK) valmisteli esitystä ylipäätään julkisuudelta piilossa.
– Julkinen lausuntokierros ja avoimempi valmistelu selkeästi ja täysin kiistatta parantaa valmistelun laatua. Se on myös meille laillisuusvalvonnan keino, hän totesi toimittajille tiedotustilaisuudessa tiistaina.
Liikkumisrajoitusesityksestä ei järjestetty lausuntokierrosta. Pöystin mukaan ennakoivalla valmistelulla lyhyt lausuntokierros olisi ollut mahdollista sisällyttää lainvalmisteluprosessiin.
– Se olisi oikeuskanslerin laillisuusvalvonnan ja hyvän lainvalmistelun näkökulmasta mahdollistanut myös sääntelymallin tarkastelun laajemmin kriittisesti, hän vastasi aiemmin kirjoituksessaan .
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.