Tutkimus: Diabetekseen sairastuneiden lasten tehohoidon tarve kasvoi koronaepidemian alussa

Diabetekseen sairastuneet eteläsuomalaiset lapset tulivat koronaepidemian alkuvaiheissa hoitoon aikaisempaa huonokuntoisempina ja tarvitsivat huomattavasti useammin tehohoitoa, ilmenee tuoreesta tutkimuksesta.

Helsingissä sijaitsevan Uuden lastensairaalan teho-osastolla hoidettiin viime vuoden huhti–lokakuussa kahtakymmentä diabetekseen sairastunutta lasta vaikean ketoasidoosin takia, kun aikaisempina vuosina vastaavalla ajanjaksolla tällaisia potilaita on ollut keskimäärin 6–7. Ketoasidoosi on hengenvaarallinen tila, joka syntyy useammin silloin, kun diabeteksen hoidon aloitus viivästyy.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.