Rovaniemellä marjanpoimijoiden leireissä tartuntoja lähes 70 prosentilla – tartuntarypäs paisui altistuneiden ryhmäkaranteenissa
Rovaniemellä ulkomaalaisilla marjanpoimijoilla on todettu viimeisen parin viikon aikana 180 koronatartuntaa, kertoi Lapin sairaanhoitopiirin infektiotautien ylilääkäri Markku Broas lauantaina STT:lle.
Marjanpoimijoita on kahden yrityksen pitämällä neljällä leirillä yhteensä 262, joten lähes 70 prosenttia leireillä majoittuneista on saanut tartunnan. Asiasta uutisoi aiemmin lauantaina Ilta-Sanomat .
Ulkomaalaiset marjanpoimijat tulivat Suomeen heinäkuun lopulla, jolloin he kävivät tulotestissä ja uudessa testissä kolmen päivän jälkeen.
– Noin puolitoista viikkoa sitten oli ensimmäisiä oireilevia henkilöitä, jotka olivat kaikki testeissä positiivisia. Päädyimme suorittamaan kaikkien leirien seulonnat yritysten kanssa, Broas kertoi STT:lle.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.