Annika Saarikon ehdotus aiheuttaa kaupungeissa närää – "Miksi pitäisi purkaa sellaista, joka toimii?"
Vuoteen 2031 ulottuvien MAL-sopimusten piirissä asuu yli puolet suomalaisista.
Keskisuurten kaupunkien johdossa ollaan tyrmistyneitä siitä, että valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk.) ehdotti budjettineuvottelujen alla kaupunkiseutujen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimusten korvaamista mallilla, jossa rahat käytettäisiin kaikkien kuntien ilmastotyöhön.
Närää aiheuttaa myös ministerin näkemys, että sopimukset olisivat umpeutumassa jo reilun kahden vuoden kuluttua.
– Olen ymmärtänyt, että ne olisivat voimassa vuoden 2023 loppuun asti ja sitten on päivittämisen aika, Saarikko sanoo Uutissuomalaiselle.
Uutissuomalainen kävi sopimuksia läpi. Ne ovat voimassa vuoteen 2031 asti, ja niitä päivitetään vuonna 2023. Konkreettisista toimista päätetään käytännössä vaalikaudeksi kerrallaan, joten nykyiset päätökset ulottuvat vuoteen 2023.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.