THL:n uusissa ohjeissa eri neuvot koronatestiin menemisestä rokotetuille ja rokottamattomille
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt ohjeensa koronavirustestiin hakeutumisesta. Niiden mukaan kaksi koronarokotetta saaneen ei yleensä tarvitse mennä testiin, vaikka oireita ilmenisi.
Sen sijaan edelleen ohjeistetaan, että kokonaan rokottamattomien tai yhden rokoteannoksen saaneiden olisi hyvä hakeutua oireisena testiin.
– Yleensä kaksi rokoteannosta saaneen ei tarvitse hakeutua koronatestiin tavanomaisien virusinfektion oireiden kuten päänsäryn, kuumeen tai nuhan vuoksi. Sen sijaan kouluun tai työpaikalle ei tulisi mennä lievästi sairastuessa. Jos oireet ovat vakavia, on aina oltava suoraan yhteydessä terveydenhuoltoon, sanoo tiedotteessa THL:n ylilääkäri Otto Helve.
Kaksi koronavirusrokotetta saaneen suositellaan hakeutuvan testiin tietyissä tapauksissa, kun hänellä on koronavirusinfektion oireita.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.