Asiakasturvallisuus vakavasti vaarantunut Attendon hoivakodissa Jyväskylässä – avin ylitarkastaja pettyi, kun esiin tuli samoja asioita kuin vuoden 2019 kriisissä

Aluehallintoviraston (avi) mukaan asiakasturvallisuus on vakavasti vaarantunut Attendon hoivakoti Telkänsiivessä Jyväskylässä. Telkänsiipi on ikäihmisten tehostetun palveluasumisen yksikkö, jossa on 62 asiakaspaikkaa.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston valvontapäätöksessä todetaan, että asiakkaiden turvallisuus on vaarantunut muun muassa henkilöstömäärään sekä henkilöstön osaamiseen ja koulutukseen liittyvien puutteiden takia.

– Olen hyvin pettynyt siihen, että nyt tulee esiin sellaisia asioita, joita tuli 2019 esille. Ikään kuin on palattu siihen vanhaan jonkin verran, sanoo Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Jaana Aarnio.

Aarnio kertoo olleensa tehtävässä neljä vuotta ja nähnyt vanhustenhuoltokriisin, joka lävähti julkisuuteen vuonna 2019.

– Sen jälkeen on tullut vanhuspalvelulaki, jossa selkeästi edellytetään, että pitää olla hoitohenkilöstöä välittömässä asiakastyössä. Riittävästi koulutettua henkilöstöä ja omaa henkilöstöä välilliseen työhön eli ruokahuoltoon, pyykkiin ja siivoukseen, Aarnio kertoo.

Aarnio pitää paljastunutta tapausta poikkeuksellisena.

– Hoitoapulaisten määrää oli kohdennettu välittömään asiakastyöhön eli hoitotyöhön. Siihen ei ole törmätty tässä mittakaavassa aikaisemmin. Hoitoapulainen on tässäkin yksikössä käytännössä keittiövuoroon merkitty työntekijä, jolla ei välttämättä ole mitään koulutusta.

Esimerkiksi hoiva-avustajilta edellytetään sosiaali- ja terveysministeriön ohjauksen mukaista koulutusta, joka on käytännössä kaksi tutkinnon osaa lähihoitajan koulutuksesta eli perustutkinnosta.

Attendon toimitusjohtaja jyväskyläläisen hoitokodin asiakasturvallisuudesta: "Virheitä on tapahtunut, ja niitä on alettu korjata"

Puutteet havaittiin yllätystarkastuksessa

Viranomainen teki ennalta ilmoittamattoman valvontakäynnin hoivakotiin helmikuussa. Käynnin aikana todettiin vakavia puutteita yksikön toiminnassa.

Attendo Telkänhoiva oy on määrätty huolehtimaan siitä, että hoivakodin välittömästä asiakastyöstä vastaavat pääosin koulutetut sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt. Lisäksi on taattava, että henkilöstömitoitus on riittävä kaikissa työvuoroissa ja asiakasturvallisuus sekä henkilöstön riittävyys on varmistettava myös yöaikaan.

Valvontapäätöksessä todetaan, että yksikössä on toteutettava päivittäin asiakkaiden elämänlaatua parantavaa ja toimintakykyä ylläpitävää toimintaa. Tarkastuskäynnillä puutteita todettiin muun muassa asiakkaiden ulkoilussa.

Hoivakoti sai moitteita siitä, että välittömään asiakastyöhön on laskettu liikaa kouluttamattomia tai vähän koulutettuja henkilöitä. Lisäksi yksikköön on otettu viime vuoden joulukuussa seitsemän uutta asiakasta, vaikka henkilöstöä ei ole ollut riittävästi.

Valvova viranomainen löysi puutteita myös yksikön omavalvonnassa, lääkkeiden säilytyksessä sekä huumausainelääkkeiksi luettavien lääkkeiden kulutuksen seurannassa. Näiden kirjaamista ei ole tehty lain edellyttämällä tavalla.

Jyväskylän kaupunki oli vuosi sitten keväällä tehnyt tarkastuksen yksikköön, jolloin puutteita ei havaittu.

– Omavalvonta ei toiminut, riskienhallinta ei toiminut eli (yksikön) johtaja vastaa, että nämä kaikki asiat ovat kunnossa. Palvelutuottaja vetosi myös siihen, että yksikkö on heille ostettu kolmisen vuotta sitten ja siellä ei ole otettu palvelutuottajan omia käytäntöjä käyttöön. En ymmärrä, mistä se johtuu, kun tässä olisi aikaa ollut, Aarnio hämmästelee.

Ongelmia johtamisessa ja henkilökunnan työnkuvissa

Aluehallintoviraston valvontapäätös kiinnitti huomiota siihen, ettei hoivakodin johtamisesta ole huolehdittu asianmukaisesti. Viranomaisen mukaan yksikön johtamisen ja siihen liittyvän sisäisen työnjaon on oltava selkeästi määritelty. Työnjakoa on myös noudatettava.

Hoivakodin työntekijä oli kertonut viranomaisille lähettämässään sähköpostissa, että yksikön perehdyttämisessä on puutteita. Hän oli itse saanut yhden päivän perehdytyksen hoitoapulaisen tehtäviin eli keittiötyöhön. Asiakastyön osalta häntä ei ollut perehdytetty, vaikka työajasta puolet oli asiakastyötä.

Työntekijän mukaan kaikki keittiötyöntekijät eivät suostu asiakastyöhön tai osaa tehdä sitä, vaikka heille on sitä kohdennettu. Henkilöstö ei puutteellisen kielitaidon vuoksi myöskään ymmärrä esimerkiksi hygieniaohjeita. Aluehallintoviranomaisen mukaan hoitoapulaisten työtunteja voidaan hyväksyä yksikön välittömään asiakastyöhön enintään 10 prosenttia työntekijän työajasta.

– Tässä yksikössä on vaihtunut yksikön johtaja eli palveluiden vastuuhenkilö lukuisia kertoja. Siitä ei ole ihan tarkkaa käsitystä, mistä syystä. Viimeinen johtaja kertoi lähtevänsä sen vuoksi, ettei häntä kuunneltu ja (samaan aikaan) otettiin lisää asiakkaita yksikköön, vaikka henkilöstöä ei ollut riittävästi, Aarnio kertoo.

Valvontapäätöksen mukaan Attendon on huolehdittava 25. huhtikuuta mennessä, että aluehallintoviraston antamat määräykset toiminnan korjaamiseksi toteutuvat.

– Saatujen tietojen perusteella arvioimme, miten asiassa edetään. Jos katsomme, etteivät toimet ole riittäviä, voidaan tarvittaessa antaa uusi määräys, jota voidaan tehostaa uhkasakolla. Prosessi voi jatkua myös järeämpänä, mutta se edellyttää taas kuulemismenettelyä, Aarnio taustoittaa.

Lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut