Keskusta ja oppositio vetivät eduskunnan täysistunnossa yhtä köyttä luonnonsuojelulaista – hallitus vastasi välikysymykseen maatalouden ahdingosta
Hallituksen rivit pysyivät luonnonsuojelulain uudistuksessa hajallaan, kun eduskunnan täysistunto äänesti lain sisällöstä.
Keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten linja voitti neljän hallituspuolueen esityksen. Täysistunto siis puolsi linjaa, jolla hallituksen esityksestä poistettiin uhanalaisia luontotyyppejä koskevia pykäliä äänin 107–78. Poissa oli 14 edustajaa.
Äänestyksistä ei tosin selvitty ilman pientä sähläystä, sillä useissa kohdissa moni edustaja ilmoitti äänestäneensä väärin. Vesiluontotyyppien suojelua koskevassa kohdassa kokoomuksen Petteri Orpo, Timo Heinonen ja Sari Sarkomaa merkitsivät pöytäkirjaan, että he olisivat halunneet äänestää hallituksen esittämän linjan mukaisesti. Ilmoitus ei muuta äänestystulosta.
Lakimuutoksen hyväksymisestä ja hylkäämisestä päätetään vielä erikseen. Asiasta voidaan äänestää aikaisintaan kolmen päivän kuluttua, eli lopullinen päätös asiasta on menossa ensi viikolle.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.