Designtuoteyhtiö Fiskars laskee loppuvuoden näkymiään odotettua heikomman kysynnän vuoksi. Fiskars odottaa nyt vertailukelpoisen liiketuloksen olevan vuonna 2022 noin 150 miljoonaa euroa, hieman vähemmän kuin vuosi sitten.
Aiemmin Fiskars odotti vertailukelpoisen liiketuloksen kasvavan viime vuoden loppuneljänneksestä, jolloin se oli 154 miljoonaa.
Yhtiön mukaan alhainen kuluttajaluottamus ja vähittäiskaupan korkeat varastotasot ovat vähentäneet uusia tilauksia ja täydennystilauksia erityisesti Yhdysvalloissa.
Fiskarsin tuotemerkkeihin kuuluvat muun muassa Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin by Arabia, Waterford ja Wedgwood.
----
Juttu on julkaistu alun perin 14. joulukuuta 2022 ja sitä on korjattu 15. joulukuuta 2022 kello 10.32: Fiskarsin odottama liiketulos koskee koko vuotta 2022, ei vain vuoden viimeistä neljännestä, kuten jutussa aiemmin väitettiin.