Norjalaisen Blastr Green Steelin toimitusjohtajan mukaan Inkoon-hanke on kunnianhimoinen mutta realistinen – "Meitä voi ilman muuta kutsua startup-yhtiöksi"
Inkooseen Uudellemaalle kaavailtu suurinvestointi vihreään terästuotantoon on Blastr Green Steelin toimitusjohtaja Hans Fredrik Wittusenin mukaan kunnianhimoinen, mutta realistinen. Wittusen sanoo STT:lle, että tavoite on aloittaa hankkeen ympäristövaikutusarvioinnit ja kannattavuusarvioinnit lähiakoina. Joddbölessä sijaitsevan alueen kaavan muuttaminen on jo vireillä Fortumin johdolla.
– Me uskomme, että ympäristövaikutusarvio valmistuu vuoden 2024 alkupuolella ja että luvitus ja lopulliset investointipäätökset saadaan tehtyä vuoden 2025 alussa. Aikataulu on kunnianhimoinen mutta realistinen, Wittusen sanoo.
Uusi laitos kasvattaisi Suomen sähkönkulutusta tuntuvasti nykyisestä, sillä sen lasketaan käyttävän noin kuusi terawattituntia sähköä vuodessa eli noin seitsemän prosenttia Suomen viime vuoden kulutuksesta. Vaikka tätä talvea leimaavatkin tuotantopulan aiheuttamat hintapiikit ja huoli sähkökatkoista, on Blastr Green Steelin johdossa luottoa siihen, että tilanne on toinen vuonna 2026.
– Valitsimme Suomen, koska Suomen energiasysteemi on kehittymässä ja tuulivoiman tuotanto kasvaa nopeasti, Wittusen sanoo.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.