Norjalaisyhtiö havittelee vihreää terästehdasta Suomeen hurjalla aikataululla – tavoitteen taustalla on myös halu vauhdittaa asioita, myöntää toimitusjohtaja Wittusen
Norjalaisyhtiö Blastr Green Steel kaavailee Suomeen suurta "vihreän teräksen" tuotantolaitosta jo neljän vuoden sisällä, vaikka rahoituksen hankkiminen on vasta edessä ja monta asiaa vielä auki.
Yhtiön tavoitteena on aloittaa terästuotanto jo loppuvuodesta 2026, mutta toimitusjohtaja Hans Fredrik Wittusenin mukaan vetypelkistystekniikkaa ei todennäköisesti hyödynnettäisi vielä tuolloin.
– Kyky aloittaa jotain tuotantoa vuonna 2026 ei itse asiassa tarkoita, että koko vedyntuotantolaitos olisi valmis. Tämä tulee myöhemmässä vaiheessa, Wittusen kertoi STT:lle keskiviikkona pidetyn sidosryhmätilaisuuden jälkeen.
Yritys kertoi tilaisuudessa lisätietoja suunnitelmistaan rakentaa Inkoon Joddböleen terästehdas ja integroidun vedyn tuotantolaitos. Tarkoituksena on hyödyntää teräksen tuotannossa vetypelkistystä ja painaa näin hiilidioksidipäästöt lähes nollaan.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.