Ruokasienikausi on alkanut eri puolilla Suomea – etelärannikolla ei ruokasieniä kannata vielä etsiä
Ruokasienikausi on alkanut runsaana monin paikoin Suomea, kertoo yliopistonlehtori Panu Halme Jyväskylän yliopistosta STT:lle. Esimerkiksi kantarelleja ja muita alkukauden ruokasieniä, kuten keltahaperoita ja kehnäsieniä, löytyy runsaasti.
– Näitä löytyy esimerkiksi kaikkialla Keski-Suomessa, mutta myös muualta Suomesta tihkuu tietoa, että näitä on kerätty paljon, Halme sanoo.
Elokuun sienisadosta on kehkeytymässä Halmeen mukaan hyvä. Ruokasienten alkukausi on viime vuotta parempi ainakin Keski-Suomessa.
Maan etelärannikolla sienisato on tällä hetkellä vielä huono, kertoo sieniasiantuntija, Helsingin yliopistossa toimivan luonnontieteellisen keskusmuseon museomestari Pertti Salo.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.