Näkökulma | Voitonpäivän juhlinta Huippuvuorilla ei ole vitsi – Venäjällä on suunnitelmansa

Pohjois-Norjan Kirkkoniemessä nähtiin torstaina omat voitonpäivähulinansa, kun paikallinen Venäjän pääkonsuli Nikolai Konygin kävi laskemassa seppeleen kylän keskustassa olevalle ”neuvostovapauttajien muistomerkille”.

Edellisen kerran Konygin oli ollut seppeleineen paikalla noin puoli vuotta aiemmin, 25. lokakuuta, Pohjois-Norjan natsimiehityksestä vapauttamisen vuosipäivänä.

Tuolloin seppeleistä oli tullut kiistaa, kun pääkonsuli Konygin oli asetellut Venäjän lipun värejä hehkuvan seppeleensä Kirkkoniemen kaupungin virallisen sinikeltaisen seppeleen päälle – sen, jonka kaupunginjohtaja Magnus Mæland oli laskenut muistomerkille vain pari tuntia aiemmin.

Kaupunginjohtaja joutui palaamaan paikalle ja sai vasta tiukan puhuttelun jälkeen paikalla olleet uskomaan, että myös virallisen kukkalaitteen pitää olla tasapuolisesti näkyvissä.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.