Yksinäisyys Suomessa kasvoi vaikka koronavuodet päättyivät – "Kaikkien suomalaisten pitäisi tarkastella omaa arkiympäristöään"
Suomalaisten lisääntyvä yksinäisyys huolestuttaa pääministeri Petteri Orpoa (kok.). Orpon mukaan yksinäisyys kytkeytyy moniin ongelmakohtiin suomalaisessa yhteiskunnassa alkaen terveysongelmista ja liikkumattomuudesta jatkuen aina alhaiseen syntyvyyteen ja poliittiseen radikalisoitumiseen.
– Nämä kaikki linkittyvät toinen toisiinsa, Orpo sanoi toimittajille eduskunnassa.
Pääministeri vastaanotti perjantaina Osallistujien Suomi -toimenpideohjelman, joka tähtää yksinäisyyden vähentämiseen ja kansalaisten osallisuuden vahvistamiseen.
Toimenpideohjelman keinolistalla on esimerkiksi yksinäisyyttä kokevien ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten tunnistaminen ja ottaminen osaksi harrastusyhteisöjä.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.