Nuoria huumeiden ongelmakäyttäjiä on enemmän kuin koskaan aiemmin
Huumeita ongelmallisesti käyttävien 15–24-vuotiaiden määrä on kasvanut, kertoo Duodecim-verkkolehdessä julkaistu tuore tutkimus . Tutkimuksen mukaan ongelmakäyttäjien määrät ovat suuremmat kuin koskaan.
Yleisintä amfetamiinien ja opioidien ongelmakäyttö on tutkimuksen mukaan 25–34-vuotiailla. Heistä 1,1–2,8 prosenttia on ongelmakäyttäjiä.
15–24-vuotiaista amfetamiineja ja opioideja käyttää 1,1–1,4 prosenttia. Tuloksissa on vaihteluväli, koska kyseessä on mallinnus, joka antaa arvion ongelmakäytön laajuudesta vuonna 2017.
Ongelmakäytöllä tarkoitetaan sitä, että käytöstä on aiheutunut vakavia terveydellisiä ja sosiaalisia haittoja.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.