Onko Afrikan tähti rasistinen? Kysyimme kahdelta tutkijalta
Jos peli kuvaa oman aikakautensa maailmankuvaa, joka on kolonialistinen ja rasistinen, niin silloin peli on kolonialistinen ja rasistinen. Näin toteaa Itä-Suomen yliopiston yhteiskuntatieteiden laitoksen apulaisprofessori Tiina Sotkasiira Afrikan tähti -lautapelistä tuoreimman kohun jälkimainingeissa.
Hän kuitenkin huomauttaa pelin olevan aikansa tuote.
– Ei näitä asioita silloin ole osattu rasistiseksi nimetä.
Kari Mannerlan kehittämä ja vuonna 1951 julkaistu lautapeli nousi jälleen otsikoihin Turun kaupungin ilmoitettua selvittävänsä pelin kohtaloa varhaiskasvatuksen yksiköissä ja kouluissa. Turun kaupungin apulaispormestari Piia Elo (sd.) kertoi Ilta-Sanomille, että pelin maailmankuva ei vastaa sellaista, mitä Turussa halutaan rakentaa.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.