Atomipommi räjähti Hiroshiman yllä tasan 80 vuotta sitten

Keskiviikkona tulee kuluneeksi 80 vuotta Yhdysvaltain atomipommin pudottamisesta japanilaiseen Hiroshiman kaupunkiin. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun ydinasetta käytettiin sotatoimissa.

Ainakin 140 000 ihmisen arvioidaan kuolleen pommituksen välittömiin vaikutuksiin sekä säteilystä aiheutuneisiin seurannaisvaikutuksiin vuoden 1945 loppuun mennessä. Little Boyksi nimetyn pommin räjähdysvoima oli vain murto-osa myöhemmin kehitettyjen suurimpien ydinaseiden tehosta.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.