Nimellä Pekka Mervola Yksi suku astuu sivuun ja toinen nousee näyttämölle

Pohjois-Karjalasta ponnistaneet Laakkosen veljekset majailivat 1980-luvulta 2000-luvun alkuun maamme varakkaimpien ihmisten verolistojen kärkisijoilla. Veljekset olivat maankuuluja autokauppiaita, jotka ostivat kokonaisia kerrostaloja sieltä ja täältä. He nousivat maan suurimmiksi metsänomistajiksi. Kytäjän kartanon osto ja Suomen kalleimman golf-kentän rakennuttaminen kasvattivat edelleen mainetta.

Mainetta loivat myös 1980-luvun ylikorkotuomiot. Yrjö ja Reino Laakkonen istuivat linnassa. Kolmas veli Erkki lähti vankilan jälkeen loukkaantuneena Kanadaan. Laakkoset olivat lainanneet rahaa osuuskauppojen säästökassoille. Mehukkaat korkotulot jäivät ilmoittamatta verottajalle. Tuomiot olivat kohtuuttomia, moni muu osuuskassatallettaja jäi tuomiotta.

Laakkosista puhutaan etunimillä. Yrjö oli parhaina päivinään yhdistelmä kansanmiestä, nopeaälyisyyttä, rahanvainua, röyhkeyttä, rouheaa suorasanaisuutta ja pohjoiskarjalaisten sukuhistoriat ällistyttävällä tavalla muistavaa henkilöä. Reino taas oli hiljainen ja pihi. Hän laittoi rahaa poikimaan.

Reino kuoli jo vuonna 2005. Yrjö on hoitokodissa Lieksassa. Hän on enemmän muissa maailmoissa kuin nykybisneksessä. Parhaimpia vuosinaan Yrjö oli Pohjois-Karjalan kuningas tai patriarkka. Mies näkyi ja hankkeet olivat suuria kuten korttelin kokoisen ostoskeskuksen Iso-Myyn rakentaminen Joensuuhun.

Laakkoset olivat aikoinaan Suomen rikkaimpia sukuja.

Autokaupassa Laakkoset olivat maan ykkösiä. He myivät Volkswagenia, Audia, BMW:tä, Peugeotia, Mazdaa, Subarua ja ties mitä merkkejä puolelle Suomea.

Ministerit ja pankkien pääjohtajat kävivät Yrjöä tapaamassa, mutta hän ei näitä nöyristellyt. Moni ministeri pelkäsi Yrjön suorapuheisuutta. Avustajat saivat usein työntää vieraan selästä viimeiset metrit Yrjön työhuoneeseen. Näin kävi muun muassa valtiovarainministeri Sauli Niinistölle (kok.).

Suvun liiketoiminnan jatkajaksi oli kasvatettu Yrjön poikaa Jyrkiä. Hän kuitenkin kuoli 50-vuotiaana vuonna 2016. Yrjön tytär Reetta otti vastuun liiketoimista. Hän hoiti siivunsa hyvin, mutta autokauppa oli jo muuttunut. Katteet olivat romahtaneet. Maahantuojat ja autotehtaat työnsivät diilereitä sivummalle.

Kesko otti rahalla Laakkosilta Volkswagenin ja Audin vuonna 2019, mutta pian Laakkoset olivat jo Skodan ja Fordin suurin myyjä. BMW:n suurin kauppias he olivat jo pitkään olleetkin. Silti ilmassa oli, että Laakkosilla ei enää ollut Yrjön rohkeutta kasvaa eikä Reinon pihiyttä pitää kulut kurissa. Yhtiöön tuli Helsingistä johtoporrasta, jolla ei ollut joensuulaisen suvun sielua. Ovi kävi molempiin suuntiin.

Viime tiistaina tapahtui se, mikä oli odotettavissa. Laakkoset kertoivat myyvänsä koko autokauppansa. Ostaja oli suuri ruotsalainen perheyhtiö Hedin. Se myy 12 maassa Pohjolassa ja Euroopassa enemmän autoja kuin Suomen koko uusien autojen kauppa on.

Laakkoset osasivat ehkä väistyä viime hetkillä. Ja tekivät ehkä hyvän kaupan. He saavat todennäköisesti autokaupan myynnillä yli 100 miljoonaa euroa ja autokauppakiinteistöihin pitkät vuokrasopimukset.

Bromanit ovat hiljalleen nousseet Laakkosten ohi Pohjois-Karjalan ykköskasvoiksi. Kauppaneuvos Väinö H. Broman aloitti pienenä varaosakauppiaana, mutta nykyisin yhtiö on suuri ja menestyvä. Motonet tekee loistavaa tulosta.

Firmasta jo vuosia vastanneet pojat Harri ja Eero ovat tunnettuja kasvoja talouspiireissä. Bromaneista on kasvanut uusi mahtisuku.

Kirjoittaja on päätoimittaja.