Mielipide | Vihreä vety ja Jyväskylä
Vihreä vety on noussut tärkeäksi osaksi koko maailman teollisuus- ja energiapolitiikkaa, vaikka sen osuus koko maailman energian loppukulutuksesta sen osuus on vain noin kaksi prosenttia, Suomessa noin yksi prosentti.
Monille teollisuuden aloille vety on tärkeää. Näitä ovat muun muassa teräksen, ammoniakin ja synteettisten polttoaineiden tuotanto sekä kasvavasti myös osa liikenteestä. Tänään vety kuitenkin tuoteteen fossiilisilla raaka-aineilla, erityisesti hiilellä. Seurauksena on suuret CO2-päästöt. Meillä esimerkiksi SSAB:n Raahen tehdas tuottaa noin 4 miljoonaa CO2-tonnia eli noin 10–11 prosenttia kaikista päästöistä. Hiilen korvaaminen vihreällä vedyllä on kiireinen asiaa. SSAB on tekemässä juuri näin jo Ruotsissa.