Järvenpääläisen perheenäidin tilaamat ruoat päätyivät roskakoriin, kun hän myöhästyi pari minuuttia Hesburgerin aikarajasta.
MTV Uutiset kertoo tapauksesta, jossa kolmen pienen lapsen äiti Nora Haikonen tilasi huhtikuussa Hesburgerista ateriat hakemista vaille valmiiksi. Hän käytti pikaruokaketjun sovellusta ja maksoi etukäteen ruokia ja juomia 35 euron arvosta.
Haikonen sai puhelimeensa viestin, kun tilaus oli valmis. Siinä vaiheessa hän teki pienen virheen, kun päätti ennen ruokien noutamista tehdä nopean visiitin siskonsa luokse, kun oli jo ehtinyt siskon pihaan asti.
Hesburgeriin päästyään Haikoselle kerrottiin, että hänen tilaamansa ruoat ja juomat oli heitetty roskiin.
Hesburgerin työntekijä kertoi, että ravintolaketjun sääntöjen mukaan ruoka on hävitettävä 25 minuutin päästä siitä hetkestä, kun asiakkaalle on lähtenyt viesti tilauksen valmistumisesta. Jos tilausta ei noudeta aikarajan sisällä, ruoat päätyvät roskiin, eikä korvausta saa.
Haikonen oli myöhästynyt noutoajasta 2 minuuttia ja 56 sekuntia. Tieto aikarajasta löytyy Hesburger-sovelluksen käyttöehdoista.
– En todella tiennyt tästä 25 minuutin ajasta. Jos olisin tiennyt, en olisi tehnyt ollenkaan ennakkotilausta. Jatkossa en teekään, koska lasten kanssa ei voi minuutilleen aina arvioida, että milloin pääsee paikalle, Haikonen kertoi MTV:lle.
Haikonen lähetti tapauksen jälkeen palautetta Hesburgerin asiakaspalveluun ja kävi ilmi, että ravintolassa oli toimittu osittain virheellisesti. Roskiin olisi pitänyt päätyä vain lämpimät tuotteet, kuten hampurilaiset ja ranskalaiset. Kylmät tuotteet olisi voitu luovuttaa asiakkaalle aikarajan umpeuduttuakin.
Koska kylmien tuotteiden osuus tilauksesta oli 24,05 euroa, Hesburger palautti tämän summan.
– Sanoivat hyvittävänsä yhteensä 26 euroa, koska olivat toimineet virheellisesti. Sain siis 1,95 euroa korvausta heidän virheestään, Haikonen kommentoi.
Hän ei halua syyllistää asiassa Hesburgerin työntekijää, koska ravintolassa toimittiin ketjun sääntöjen mukaan. Haikosen mukaan ketjussa tosin voitaisiin miettiä aikarajan tarpeellisuutta tai vaihtoehtoisesti parempaa viestintää aikarajoista.
Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos vahvisti MTV Uutisille, että Hesburger-sovelluksella tehtyä ennakkotilausta säilytetään ravintolassa 25 minuuttia siitä hetkestä, kun tilaus on noudettavissa, kuitenkin enintään ravintolan sulkemisajankohtaan saakka.
– 25 minuutin aikarajan tarkoitus on varmistaa, että tuotteet ovat ensiluokkaisen laadukkaita ja turvallisia. Aikaraja on määritetty elintarvikelaboratorion tutkimusten perusteella. Kerromme asiasta Hesburger-sovelluksen käyttöehdoissa. Lisäksi asiakas saa omista viestiasetuksistaan riippuen tekstiviestillä tai push-viestillä ilmoitukset, Santos kertoi MTV:lle.
Koska kylmät tuotteet säilyvät lämpimiä paremmin, niitä voidaan asiakkaan niin halutessa luovuttaa vielä aikarajan mentyä umpeen.